Jacht szkoleniowo-turystyczny Evergreen ABC do żeglugi śródlądowej (kategoria projektowa D)

Stateczność jachtu szkoleniowo-turystycznego to kluczowa cecha, która powinna charakteryzować tego typu jednostkę. Analiza stateczności jachtu Evergeen ABC wykazuje, iż zalewanie kadłuba – woda przelewa się do kokpitu przez falochron – następuje w przechyle około 60 stopni, natomiast przy uderzeniu wiatru o sile 5 oB jacht – pod pełnymi żaglami – wychyli się do około 40 stopni, a następnie wyprostuje się nieco – do około 20 stopni. W tych analizach – z uwagi na szkoleniowy charakter jachtu – założyłem, że załoga nie balastuje zbyt sprawnie. Pod pełnymi żaglami przy sile wiatru 4 oB jacht powinien żeglować w przechyle około 10 stopni. Grot z jedną refbantą pozwala w trudnych warunkach – jeśli takowe zaskoczą np. w żegludze turystycznej – na zredukowanie jego powierzchni.

Sklejkowy szkielet kadłuba wycinany jest maszynami numerycznie sterowanymi i po złożeniu tworzy przestrzenną kratownicę. Sklejkowe poszycie kadłuba pokryte jest warstwą laminatu eposydowo-szklanego. Górna krawędź burty mocowana jest do wzdłużnika pokładnikowego, zaś łączenie poszycia na krawędzi burta-dno wykonane jest w technologii szycia i klejenia. Dość masywny szkielet pokładu kryje w sobie przestrzeń, wypełnioną styropianem; wraz z płytami styropianu pod półpokładami i ławkami daje to około 300 kilogramów wyporu, co zapewnia pływalność.

Takielunek – Evergreen ABC to klasyczny slup bermudzki z ułamkowym takielunkiem; fały prowadzone są na zewnątrz masztu. Maszt posadowiony jest w drewnianych cęgach. Aluminiowe profile – masztowy i bomowy – zaleca się wypełnić styropianem, by zmniejszyć ryzyko „grzyba” po wywrotce, co w pływaniu szkoleniowym przydarzyć się może. Na topie masztu przyspawana jest ponadto płytka z aluminium, do której można zamocować dodatkowo pływak (np. kule o średnicy około 30 cm). Olinowanie ruchome składa się z fałów grota, foka, płetw mieczowej i sterowej oraz szoty foka; całości dopełnia olinowanie półstałe – talia achtersztagu.

Ławki kokpitowe pozwalają sterować w dogodnej pozycji, wygodnie jest także, gdy sterujemy siedząc na szerokim półpokładzie z nogami opartymi na ławce. Rumpel wyposażony jest w cepik. Uchylne płetwy – sterowa i mieczowa – wykonane są z blachy aluminiowej. W stoliku dość wysokiej skrzyni mieczowej jest tylko niewielki otwór, przez który wsunięte są do skrzyni wąsy, na których wisi miecz. Klasyczne gretingi z listew drewnianych zapewniają doskonałą wentylacje zęzy.

 

Przewidziano możliwość stosowania ruchomego balastu wewnętrznego pod podłogą (sztabki ołowiane lub złom żelazny zalany cementem np. w formie z ceownika) w celu podniesienia stateczności – max. 150-200 kG; chodzi o to, by w przypadku pływania szkoleniowego z mniej liczną załogą, jacht „osiągnął właściwe” zanurzenie.

dane techniczne:

długość 6,00 m

szerokość 2,15 m

zanurzenie 0,20/1,20 m

wyporność 815 kG

powierzchnia żagli 15 m2

załoga 1-6 osób

silnik przyczepny 2-5 KM